Standplaats Spijk - III

Voor de derde keer op rij is The Dutch het toneel voor het KLM Open. Golfers Magazine slaat traditiegetrouw de tenten op voor Standplaats Spijk.

klm open

Zo zit je in de voorbereiding van het KLM Open, zo ben je alweer over de helft of zit het er zelfs alweer op. 

Twaalf van de veertien Nederlanders die hun naam donderdagochtend op de startlijst zagen, zoeken daar zaterdag tevergeefs naar. De droom, spelen in het weekend van het KLM Open, vervloog, en liep in sommige gevallen zelfs uit op een nachtmerrie. Of, nou ja, op een pijnlijke ervaring.

Hoe mooi het ook is om mee te spelen op het hoogste niveau, hoe klein de kans ook is de cut te halen, scores ruim boven de twintig boven par halen wel wat van de feestvreugde af. Al kan je ook dat verschillend interpreteren: waar Maarten Bosch zijn scores (+20) afdeed als 'verschrikkelijk', was de lach nog altijd niet van het gezicht van Aydan Verdonk te slaan en sprak hij van een prachtige leerzame ervaring waarbij hij zelf al de conclusie trok dat hij nog een lange weg te gaan heeft.

De afwezigheid van Luiten in het weekend stond al lange tijd vast, hoewel hij ook zaterdag en zondag vast meer áánwezig is dan hij zou zijn geweest als hij spelend de cut had gehaald of gemist.

De ambassadeur van het toernooi speelt zijn rol met volle overtuiging en duikt al twee dagen overal op. Als caddie bij Beat the Pro, als gast in talkshows, als deelnemer aan spelletjes in het promodorp, ja zelfs als radiomaker. 'Mag ik eens meedoen, lijkt me leuk', zei de Nederlandse nummer 1 vrijdagmiddag spontaan voor hij ruim een uur aanschoof in de studio. Het leverde een bijzonder uurtje KLM Open Radio op, ook al omdat Dewi-Claire Schreefel een van de verslaggevers in de baan was. 'Zeven zeges op zender', zelden allitereerde de radio zo lekker.

Het zijn momenten die hoofdsponsor KLM met genoegen voorbij zal laten komen in de evaluatie. 'Het is geen hobbyproject', zei voorman Harm Kreulen vrijdagmiddag tegen een gezelschap van vooral luchtvaartjournalisten aan de rand van de drivingrange. 'Het KLM Open is onder aan de streep gewoon een business case waarin brand exposure een voorname plaats inneemt', aldus de man die in de vorige editie van Golfers Magazine uitgebreid inging op de rol van de bijna honderdjarige nationale luchtvaarttrots, alvorens de toehoorders samen met CEO Peter Elbers en Boet Kreiken, executive Vice-President Customer Experience te overladen met cijfers en plannen.

'Ik hoop dat je het een en ander hebt opgestoken over de luchtvaart', lachte een woordvoerder bij mijn vertrek van de bijeenkomst. Dat had ik, - het gaat goed met KLM, de vloot wordt verder gemoderniseerd en er werd nog nooit zoveel geinvesteerd als nu - net zoals ik besefte hoe aardig golfjournalisten zijn voor de mensen die ze bevragen in vergelijking met de vakbroeders uit de luchtvaart. Misschien vijf keer stelde een collega van een landelijk dagblad dezelfde vraag net even anders, even zovele keren herformuleerde Elbers zijn antwoord zonder zich uit de tent te laten lokken of ook maar een moment zijn geduld te verliezen. Het lukte me niet eens me zo'n scene voor te stellen in het perscentrum van het KLM Open met een speler die net de cut had gemist.

Het weekend van het KLM Open is begonnen. De helft van het veld is naar huis. Er zijn nog twee Nederlanders in de race. Zondagmiddag om een uur of vijf weten we wie er met de beker vandoor gaat. Het is hoe dan ook een andere winnaar dan vorig jaar. Romain Wattel miste ruim de cut. De lijn tussen droom en nachtmerrie is flinterdun.

World
  • Golfsupport