Pioniers in maatwerk

Innovaties van Ping

Vanaf de oprichting in 1959 investeert Ping in golfclubs die passen bij het postuur en de swing van de gebruiker. Toen oprichter Karsten Solheim begon met het maken van clubs was er op dit gebied geen standaard en dus besloot hij de clubs van tourprofessionals op te meten. De resultaten waren schokkend: er bestond binnen de sets totaal geen consistentie in loft en lie. Ook ontdekte hij dat de lie-angle (de hoek waarmee het clubhoofd op de shaft staat) essentieel was: als die flat was, ging de bal naar rechts, en was hij upright dan vertrok de bal naar links.

Hij begon de clubs van de topspelers aan te passen en ontwikkelde een kleursysteem om de lie aan te geven. Vervolgens ontwikkelde Karsten, die ingenieur bij General Electric was, zijn eigen meetinstrumenten en begon hij reclame te maken om de voordelen van clubfitting duidelijk te maken. And the rest is historie...

Bijna zestig jaar later heeft Ping fittinglocaties op ruim 1.800 banen en winkels in Europa en wordt het familiebedrijf door velen in de golfwereld nog steeds gezien als marktleider op technologiegebied. Tegenwoordig fitten we met een TrackMan, maar het basisprincipe is hetzelfde: een golfclub op maat presteert beter.

(Foto: ANP)