Door: Redactie Golfersmagazine Fotografie: Golfsupport
World

Claimen?

Referee Ingeborg Slikker laat elke editie haar licht schijnen over een Regelkwestie

De reguliere competitie ligt al weer een tijdje achter ons. De Rosendaelsche en Noordwijkse zijn als winnaars uit de strijd gekomen. Bij de dames, daar was ik natuurlijk bij, in ieder geval een sportieve strijd. Er is gewonnen met golf en niet met regels. En dat is top! Hoe vaak krijg ik geen vragen over regelkwesties in een matchplaypartij, waarbij ik denk: Waarom begin je er überhaupt over?

Tijdens het finaleweekend kreeg ik ook weer zo’n vraag: een speler had zijn bal gemerkt omdat deze een ander in de weg lag. Hij had zijn bal niet tussen twee vingers zichtbaar vastgehouden en nu claimde de tegenpartij de hole, omdat de speler de bal waarschijnlijk had schoongemaakt en dat mag niet. Dat laatste klopt, maar… ten eerste: het is niet verlies van de hole als je in zo’n situatie de bal schoonmaakt, maar een strafslag. Ten tweede: de baan was zo droog dat de bal nooit vies kon zijn en dus maakt het niet uit hoe de speler de bal vasthoudt.

Gelukkig staat dit nu ook in de ‘interpretations' van de regels. Maar als derde en belangrijkste punt: zo wil je je partij toch niet winnen? Ik heb in matchplay bijna nooit geclaimd. Alleen als een speler er veel voordeel van heeft, zeg ik wat. Ik durf wel te stellen dat ik meer holes heb verloren door regels, dan dat ik ze gewonnen heb.

Waarom? Spelers doen hele vreemde dingen op regelgebied en toch hou ik mijn mond meestal dicht. Maar ik ben er natuurlijk wel door afgeleid en sla dan zelf geen bal meer. Zouden ze het expres gedaan hebben...

Gerelateerd nieuws