Door: Foeke Collet
Equipment
3

Titleist TS drivers: meer snelheid

Dankzij een nieuw 'speed chassis' hebben de Titleist TS2 en TS3 drivers flink aan lengte gewonnen, terwijl ook de vergevingsgezindheid is verbeterd.

 

In de zoektocht naar meer snelheid gingen de designers van Titleist terug naar de tekentafel en creëerden ze twee compleet nieuwe drivers. Het resultaat: meer balsnelheid, een hogere balvlucht, minder spin en meer stabiliteit.

De Titleist 917 drivers blonken uit in betrouwbaarheid en consistentie, maar ze lieten qua lengte wel wat meters liggen in vergelijking met de concurrentie.

Dat heeft Titleist nu opgelost dankzij een nieuw 'speed chassis' met vier belangrijke innovaties: een sneller clubblad, een dunnere kroon, een meer gestroomlijnde vorm en een geoptimaliseerde gewichtsverdeling.

 

'We hebben de driver helemaal uit elkaar gehaald en 'm stukje voor stukje weer in elkaar gezet om 'm op elk gebied beter te maken', zegt Josh Talge, vice-president marketing.

'We hebben geëxperimenteerd met unieke constructies en verschillende materialen, die er in eerste instantie veelbelovend uitzagen, maar uiteindelijk kwamen we toch terecht bij een volledig titanium clubhoofd.'

 

De TS2 en TS3 zijn uitgerust met het dunste clubblad dat Titleist ooit maakte. Het is zelfs zo dun dat de groeven niet meer konden worden gefreesd, en ze er met een laser in zijn geëtst.

Het dunnere clubblad levert niet alleen meer balsnelheid op, er werd ook 6 gram gewicht bespaard, wat op drivergebied extreem veel is.

Ook zijn er grammen gewonnen door afscheid te nemen van de sleuf achter het clubblad. Dit Active Recoil Channel hield bij de vorige generaties de balsnelheid en vertrekhoek op peil als de sweetspot werd gemist, maar Titleist zegt andere manieren te hebben gevonden om deze in stand te houden.

 

De bovenkant (kroon) van de TS drivers is maar één millimeter dik (wat 20 procent dunner is bij de 917) en loopt aan de achterkant steiler naar beneden om de luchtweerstand te verminderen, zodat je de club sneller kunt swingen.

Het op verschillende plaatsen bespaarde gewicht is laag en achterin het clubhoofd worden geplaatst, om de vertrekhoek en stabiliteit te bevorderen. Het MOI is hierdoor volgens Titleist met 12 procent toegenomen en het zwaartepunt ligt lager dan ooit, wat resulteert in een hoge balvlucht, weinig spin en veel stabiliteit – dé ingrediënten voor verre drives.

 

Je kunt kiezen voor twee modellen: de TS2 en TS3. Beide zijn uitgerust met de bekende SureFit hosel met 16 verschillende instellingen om de loft en lie aan te passen.

De TS2 (8,5º, 9,5º, 10,5º en 11,5º) is de meest vergevingsgezinde van het stel en heeft de hoogste balvlucht. Dankzij een verwisselbaar gewicht in de zool zijn het swinggewicht en de balvlucht te optimaliseren.

 

Bij de TS3 (8,5º, 9,5º en 10,5º) is ook de locatie van het zwaartepunt nog aan te passen door de SureFit CG technologie. Door middel van staafje met gewichten kun je een fade, draw of neutrale balvlucht stimuleren.

Er zijn vier nieuwe stock shafts beschikbaar: de Kuro Kage Black Dual Core 50 (hoge vertrekhoek en bescheiden spin), de Tensei AV Series Blue 55 (gemiddelde vertrekhoek en spin), de HZRDUS Smoke Black 60 (lage/mid vertrekhoek en spin) en de Even Flow T1100 White 65 (lage vertrekhoek en spin).

De twee lichtste zijn op verzoek van Titleist uitgerust met een gewicht van wolfraam onder de grip (Straight Flight Weighting), wat zorgt voor extra stabiliteit bij bescheiden swingsnelheden.

 

De TS drivers liggen eind september in de winkel en er komen ook TS fairwaywoods op de markt. Fitten kan nu al.

Prijs: € 549,-

www.titleist.co.uk