Door: Foeke Collet
Equipment
3

Test: Ping G410 Plus driver

Voor het eerst zijn Ping drivers uitgerust met verwisselbare gewichten waarmee de balvlucht kan worden beïnvloed. Daarnaast is de G410 Plus net weer wat langer en vergevingsgezinder dan zijn voorganger.

 

Bij Ping nemen ze nooit overhaaste beslissingen. Ze introduceren een nieuwe technologie pas als ze zeker weten dat het werkt, waardoor ze niet altijd de eerste zijn maar in ieder geval geen last hebt van eventuele 'kinderziektes'.

Ze duurde het even voordat de aanpasbare hosel zijn intrede deed bij het familiebedrijf uit Phoenix en ook het beïnvloeden van het zwaartepunt (en daarmee de balvlucht) door middel van verplaatsbare gewichten bestaat bij andere producenten al jaren.

 

Dat Ping deze technologie nu pas introduceert komt omdat ze geen concessies wilden doen aan de prestaties van hun drivers. Simpel gezegd: een sleuf met gewichten kost grammen die je niet meer elders kunt gebruiken om de vergvingsgezindheid te maximaliseren.

Dat verklaart wellicht ook dat is gekozen voor een relatief simpele (maar niet minder effectieve) methode met één gewicht van wolfraam dat op drie plaatsen achterin het clubhoofd kan worden geschroefd. In de hiel voor een draw, in de teen voor een fade en in het midden voor een neutrale balvlucht. Volgens Ping zit er hierdoor bijna twintig meter verschil tussen een draw en een fade.

Bij het G410 SFT model (wat staat voor Straight Flight) zit het 16-grams gewicht standaard in de hiel en is daarnaast het swinggewicht van de driver lichter (D1), wat helpt om een slice tegen te gaan.

 

'Onze manier biedt de voordelen van het kunnen verplaatsen van het zwaartepunt, zonder dat we inleveren op stabiliteit (MOI) of balsnelheid', aldus Ping CEO John K. Solheim.

'Dit is een simpele en logische manier om je driver aan te passen. We hebben ook de opties voor loft en lie uitgebreid met een nieuwe hosel met acht instellingen, waarmee je de balvlucht nog verder kunt finetunen.'

Ping heeft deze aanpasbaarheid in de driver weten te integreren zonder de stabiliteit van de club negatief te beïnvloeden: het traagheidsmoment (MOI) is zelfs 1 procent hoger dan bij de G400. De G410 Plus is ook 5 cc groter dan zijn voorganger (455 cc).

 

Door grotere ribbels (Turbulators) op de kroon is ook de aerodynamica verbeterd waardoor het clubhoofd met meer snelheid door de lucht beweegt. Het extreem dunne titanium frame (Dragonfly) is ook nog aanwezig, maar zit nu onzichtbaar aan de binnenkant van de kroon.

De aanpasbare hosel heeft een upgrade gekregen, zodat je kunt kiezen voor loftinstellingen van +1,5º tot -1,5º en voor een lie angle die neutraal of flat is. Let op: de shaft van de vorige generatie is hierdoor niet meer compatibel.

 

Het dunne, machinaal gefreesde clubblad genereert over het hele oppervlak veel balsnelheid en zorgt voor een krachtig gevoel en geluid.

€ 499,-

www.ping.com

 

Golfers Magazine zegt: 'We hebben geen idee hoe ze het doen, maar de designers bij Ping weten uit elke nieuwe generatie weer betere prestaties te persen.'

'Vergeet niet: in de G410 wordt totaal geen koolstoffiber gebruikt (zoals bij veel concurrenten), hij is 10 cc groter dan zijn voorganger en scoort op elk vlak beter dan de G400, wat al een geweldige driver was.'

'Het 'Dragonfly' frame is naar de binnenkant verplaats en is niet meer zichtbaar, de 'Turbulators' zijn scherper en twee vouwen op de kroon helpen bij het adresseren. En omdat alles matzwart is, leidt het nergens af.'

'Ping is laat met het implementeren van verplaatsbare gewichten, maar we begrijpen waarom. Het is knap dat de aanpasbaarheid geen enkele invloed heeft op de vergevingsgezindheid van de G410. Deze driver is geschikt voor een enorme groep golfers, van 'weekendhakkers' tot tourspelers.'

'Heb je op dit moment een Ping SFT driver in je tas, vergeet dan niet dat de draw-instelling van de G410 net zo hard tegen je slice knokt en de G410 SFT echt een anti-slice monster is.'

'Mocht je gebaat zijn bij lage spin (en volgens Ping geldt dat voor ongeveer acht procent van de golfers), de G410 LST komt deze week op de markt.' 

 

 

Gerelateerd nieuws