Monumentjes

Logoballen zijn voor bedrijven een mooie manier om de verbondenheid met de sport aan te tonen. Ook nadat ze allang zijn verdwenen.

Golfers Magazine

Er zijn mensen die golfballen sparen. Dat doe ik niet, maar in de loop der jaren zijn er in mijn werkkamer wel heel veel in allerlei doosjes, bakjes, vaasjes en een enkele trofee beland.

Daar leiden ze een rustig bestaan al heeft de tand des tijds ze in die zin aangetast dat er soms van enige verkleuring sprake is.

Op de onderste plank van een boekenkast staat een glazen bokaal, ooit gewonnen tijdens een pro-am op Wentworth, tot de rand gevuld met ballen – op ooghoogte voor mijn anderhalf jaar oude kleinzoon Ari. Hij kwam ze onlangs keurig een voor een bij mij afleveren: ‘Opa, bal!’

Pas toen viel mij op wat voor logo’s er op stonden. Die ballen zijn toch wel redelijk oud.

Voor de Haagsche Courant en zustereditie Rotterdams Nieuwsblad opgingen in die vaak zo kleurloze edities van het Algemeen Dagblad maakten zij deel uit van het Sijthoff-concern en – later – van Wegener. Deze bal stamt nog uit de Sijthoff-tijd. Mogelijk begin jaren negentig. Misschien is hij zelfs ouder.

De naam PTT Telecom verdween in 1998. Golf was geen core business voor deze tak van het concern. Wel was men een paar jaar hoofdsponsor van de eredivisie, die toen als PTT Telecompetitie door het leven ging.

Wat ik mij wel herinner is dat PTT Telecom subsponsor van het Heineken Open (1991-1995) was. Ook deze bal is dus een oudje.

We moeten het helaas nog steeds blijven schrijven: het prijzengeld van het KLM Open is net zo hoog als dat van de laatste editie van het TNT Open. Dat was in 2002.

Dan is deze bal toch ook al weer minstens zestien jaar oud.

Van 1992 tot en met 2012 werden in het Limburgse Born door NedCar Volvo’s en Mitsubishi’s geproduceerd en het bedrijf was enige jaren titelsponsor van het Nationaal Open. Dat was nog in de tijd dat vooral door de inspanningen van Robbie van Erven Dorens sprake was van een serieus kampioenschap met een behoorlijk prijzengeld. Natuurlijk hoorden daar mooie logoballen bij.

Tegenwoordig worden er in Born overigens door VDL NedCar in opdracht van BMW onder andere Mini’s vervaardigd.

De beste bal voor het laatst? Hij staat helemaal bovenaan dit stukje.

Golfers Magazine is aan zijn 35ste jaar bezig en we hebben in de loop der jaren tienduizenden ballen verloot, weggegeven – en weggeslagen.

Dit is er een met het oorspronkelijke logo. Om te koesteren en te bewaren.

Het wordt dus tijd om de bokaal met deze overblijfselen uit vervlogen tijden een plank of twee hoger te zetten en om voor Ari een paar gatenballetjes te kopen. Kunnen we deze zomer meteen het eerste lesje in de tuin organiseren.

Columns
  • Golfers Magazine