Door: Jan Kees van der Velden Fotografie: Royal & Ancient
Columns

Blog: de Royal & Ancient draait door

De Royal & Ancient heeft de website van The Open aangepast aan de eisen van de moderne tijd. Dat is mooi, dat is lovenswaardig, maar de marketingtermen die in het persbericht worden gebruikt zijn tenenkrommend.

Onderweg staat Business Nieuws Radio regelmatig aan. Vaak goede informatie, daar niet van. Opvallend is echter dat er geen reclameblokje is zonder Engelstalige marketingtermen. Dat werkt kennelijk aanstekelijk, want er zijn bij BNR presentatoren die niet weten of niet meer weten dat voor tal van die termen gewone perfecte Nederlandse vertalingen voorhanden zijn.

Ik noem het woord agile en daar zou ik het dan maar ook meteen bij willen laten. Maar NRC-redacteur Japke-D. Bouma heeft over dat idiote taalgebruik ontelbare columns kunnen schrijven. Deze bijdrage van haar is een prachtig voorbeeld over de marketing-onzin.

Waarom willen die marketingjongens en – meisjes zo anders doen? Willen ze ons doen geloven dat marketing een moeilijker vak is dan dat van een arts?

Waarom begin ik hier over?

De R&A heeft zoals gezegd een nieuwe website voor The Open gelanceerd. Hulde daarvoor, maar zeg dan dat hij duidelijker is en dat er nog meer op te vinden is. Voor iedere rechtgeaarde golfliefhebber kan er immers nooit genoeg informatie over het oudste en mooiste kampioenschap ter wereld beschikbaar zijn.

De bouwers van de strakke site, een bedrijf met de dubieuze naam Delete, en de R&A hebben het te pas en te onpas over een experience, een beleving. Alle moet tegenwoordig een beleving zijn volgens onze marketingjongens en – meisjes, zelfs het kopen van een doosje schroeven bij de plaatselijke bouwmarkt.

En bij de R&A gaat dat nu ook op voor het simpele iets als het kopen van een kaartje. Ik wil je de letterlijke tekst uit het persbericht niet onthouden:

New streamlined ticketing journey - delivering a new and improved customer experience around the ticket buying journey - across both championship days and hospitality.

Als je een kaartje voor The Open koopt, dan is dat dus voortaan de ticket buying journey. Het ontbreekt er nog maar aan dat je een Tomtom voor deze reis moet aanschaffen.

Je klikt op de site van The Open het toegangsbewijs van je keuze aan, vult je gegevens in en haalt je credit card tevoorschijn. Een reis? Een beleving? Gewoon een transactie.

Of wacht even. Toch maar ook even lezen hoe de werkwijze van Delete wordt omschreven door de R&A:

Their strategic business and management consultancy approach paired with their digital creation strengths are truly stand-out in the market. As a result the strategies and solutions they create disrupt markets, drive fan engagement, brand growth and business value.

Hoepel toch op.

 

Gerelateerd nieuws