Tijdbom

Zijn clubs en banen wel klaar voor de toekomst?

Golfbaaneigenaren zijn niet klaar voor de toekomst. Of het nu commerciële bedrijven zijn of clubs, ze leven vaak van dag tot dag en van reserveringen hebben ze maar zelden gehoord. Dat gaat ze vroeg of laat opbreken. Met alle gevolgen van dien.

Dit is misschien wat kort door de bocht, maar feit is dat de komende jaren meerdere banen in de problemen kunnen gaan komen.

In de eerste plaats is voor de meeste het verdienmodel flink veranderd. Traditionele lidmaatschappen – op basis van onder andere aandelen en obligaties – worden veel en veel minder verkocht.

Toen de vraag naar deze lidmaatschappen terugliep, deed het gros van de clubs en banen alsof er niets aan de hand was. Ik kan mij nog herinneren dat Golfclub De Koepel uit Wierden een andere lidmaatschapsvorm aanbood – een vast bedrag per jaar – en clubs in de omgeving moord en brand schreeuwden. Bij de meeste golfverenigingen is het anno 2017 heel normaal dat je zo’n jaarabonnement koopt, maar nog steeds staan golfers lang niet altijd in de rij. Een nieuwe trend: 9-holes-abonnementen. Die worden links en rechts ingevoerd, zonder dat er is nagedacht: is dit wel een geschikte oplossing voor mijn club? Nee, het is meer van ‘ de buurman doet het, dus ik moet wel’.

Waar clubs echt over moeten nadenken, is een veel verregaandere oplossing: echt lidmaatschappen op maat en niet van die halfbakken oplossingen.

Hoe dan? Ieder lid betaalt een basisbedrag, waarvoor je mag oefenen en gebruik mag maken van de faciliteiten van het clubhuis. Je NGF-kaartje is natuurlijk ook inclusief en je handicap wordt bijgehouden.

Wil je meer? Wil je elke week een rondje spelen? Of twee? In het weekeinde, op prime time of liever doordeweeks aan het einde van de dag? Of ben je zo’n fervente golfer dat je een ‘all-you-can-eat’-kaart wil hebben?

Op deze manier kan een club met een 18-holesbaan wel veel meer dan de ‘standaard’ van 1.100 leden hebben. Met deze organisatievorm is een oneindig aantal soorten lidmaatschappen mogelijk. Allemaal gebaseerd op wat de klant (de golfer) wil.

Een ding is zeker: veel clubs die maar blijven vasthouden aan het traditionele systeem – al dan niet met wat kleine variaties – gaan het moeilijker en moeilijker krijgen. Ze krijgen de exploitatie misschien maar net rond. Maar wat gaat er gebeuren als er nieuwe greens moeten komen, de drainage echt aan vervanging toe is of het rieten dak van het clubhuis? En zo zijn er tal van andere zaken waar clubs en banen elk jaar geld voor opzij moeten zetten, zoals de gevolgen van de Green Deal en het bijbehorende pesticidenvrij onderhoud. Maar het gebeurt in een toenemend aantal gevallen niet. Het is voor hen een tikkende tijdbom. En als die afgaat, zijn de leden de dupe.

Maar die leden kunnen natuurlijk wel tijdens een ledenvergadering vragen naar de langetermijnvisie van het bestuur. Laat de penningmeester maar opening van zaken geven. Want als er geen plannen, geen reserveringen zijn, is het nog altijd mogelijk om bij te sturen. Misschien dat clubs dan eindelijk het besluit nemen om te doen waar de markt om vraagt: producten op maat.

Foto: Istock

(Deze column van Jan Kees van der Velden was eerder te lezen in Golfers Magazine 7. Golfers Magazine 8 ligt nu in de winkel, daarin onder meer columns van Rob Hoogland, Andy Houtkamp en Martijn Paehlig)