Maak je woorden waar

Als de Europese Tour een toernooi in Azië organiseert, zit er maximaal drie miljoen in de pot.

Als de Europese Tour in Azië een toernooi organiseert, zit er maximaal drie miljoen in de pot. Als de PGA Tour in dit werelddeel langs komt, is het prijzengeld twee tot drie keer zo hoog.

Vorige week speelden de leden van het Amerikaanse circuit in de Maleisische CIMB Classic om zeven miljoen dollar. Twee dagen later kondigde de top van de Tour aan dat er in het volgende seizoen een nieuwe Aziatische wedstrijd bij komt. In Zuid-Korea mag meer dan negen miljoen worden verdeeld.

Volgende maand staat het Hongkong Open op het schema van de Europese Tour – een klassieker met een historie van meer dan vijftig jaar. Prijzengeld? Twee miljoen dollar.

De strijd tussen de Europese en de PGA Tour is er een die om de harde dollars gaat, maar het verschil in kwaliteit en in aanzien wordt met het jaar groter. Azië is jarenlang in golfopzicht de achtertuin van Europa geweest. Maar de Amerikanen hadden en hebben daar geen boodschap meer aan. Zij zien kansen en grijpen die.

Als dit zo doorgaat, is de Europese Tour binnen vijf jaar de Challenge Tour van het Amerikaanse circuit geworden.

De nieuwe CEO van de Europese Tour, de Canadees Keith Pelley, verkondigde al maanden geleden dat het prijzengeld van de Europese Tour omhoog moet. Maar vooralsnog is er – met uitzondering van het nota bene in diepe geldzorgen verkerende Italië – nog niets gebeurd.

Pelley heeft kennelijk de strijd met de VS opgegeven, want hij maakt zich nu vooral druk om randzaken, zoals een avondwedstrijdje vlak voor het Brits Masters. Het toernooi in Perth, begin volgend jaar, krijgt een geheel andere formule dan we gewend waren. Iets met een shoot-out.

De Canadees kletst minutenlang bij prijsuitreikingen, zonder wat te zeggen. Daar is hij een meester in. Pelley werd binnengehaald als de man die in Noord-Amerika veel geld voor mediabedrijven verdiende. Maar het succesvol maken van een circuit dat decennia werd geleid door de geslepen, inhalige maar suffe Ken Schofield en de grijze muis George O’Grady, is een geheel ander verhaal. De Tour maakt in een niet-Ryder Cup-jaar verlies en in een Ryder Cup-jaar winst. Over 24 maanden gerekend is er sprake van een positief resultaatje. Je houdt je hart vast als Europa ook de komende drie edities verliest.

Keith Pelley moet dus vooral nieuwe sponsoren trekken, goede tv-deals sluiten, digitale producten ontwikkelen - te beginnen met een state-of-the-art app voor tablets en smartphones - en zorgen voor hogere prijzengelden. Back to the basics, in plaats van rare proefballonnetjes op te laten.

Je kunt van golf namelijk niet iets maken wat het niet is. Koester je product, zorg dat dit helemaal in orde is. En dat snappen de Amerikanen heel goed. De cijfers bewijzen het.

Foto boven: Keith Pelley, de spraakzame topman van de Europese Tour / © Getty Images